Ajalehel
Koit on tavaks saanud iga õppeaasta lõpul kas portreteerida või intervjueerida
selle aasta üht edukamat maakonna abiturienti. Ka seekord on see nii.
Pöördusime maakonna gümnaasiumide poole, mille õppealajuhatajad või direktorid
saatsid meile mõned isikukirjeldused, nende hulgast tegi toimetus oma valiku.
Sel aastal langes esindusliisk Räpina Ühisgümnaasiumi lõpetaja Maarja-Liisa
Rämsonile. Võib-olla mängis natuke rolli ka see, et saame teda pidada ka oma
kaastööliseks ja ehk ka kolleegiks, ent see polegi tähtis. Oluline on see, et
Maarja-Liisa on olnud aktiivne nii mõneski muus, ka koolivälistes valdkondades.
Hinnates kõrgelt ka kõiki teisi koolide esitatud kandidaate, katsume anda edasi
koondpildi Maarja-Liisa vahendusel tänastest maakonna koolilõpetajast.
Kuidas
vaatad oma 12-aastasele kooliajale siin Räpinas tagasi? Mis aeg see oli?
See oli väga vajalik aeg. See on periood,
mille kõik meist läbivad, ent ometi on ta igaühel natuke erinev ning ka see ,
mida meenutada, on erinev. Minu puhul oli see aeg suureks kasvamine. Said
selgeks koolist saadud teadmised ja suhtlemise põhitõed, mis vahest veegi
olulisem. Töö õpilasesinduses ja suhtlemine vallavalitsusega oli täiskasvanuks
saamine ning kogemuste hankimine.
Kas
on ka mingi vahe, kui mõelda, et ega põhikooli lõpetamisest ju palju aega
tagasi ole. Kas sinus on palju muutunud?
Minus on päris palju muutunud. Sellele aitas
kaasa paljuski keskkonna vahetus. Jäin küll samasse kooli, aga õhkkond muutus
oluliselt. Ma poleks seda uskunud. Põhikoolis ei pidanud paljud õppimist väga
tähtsaks. Nad võtsid seda kergelt ja arvasid, et saab lihtsalt läbi.
Gümnaasiumis valitses aga meeleolu, et peab vaeva nägema. Õppimine on in.
Minu puhul on tähtis ka see, et sain väärtuslikke kogemusi.
Kas
sinu gümnaasiumi õpingute ajal oli ka konkurents tajutav?
Vähesel määral oli see tajutav. Kui mõtlen
oma klassi peale, siis meil oli hästi tore seltskond. Suhtlesime väga palju ka
kooliväliselt. Tegime peo või olime kellegi pool külas. Mingi konkurents on ju
alati. Kui inimestel on ühine eesmärk lõpetada gümnaasium ja võtta sellest
maksimum, siis mõnes asjas ikka juhtub, et tuleb väike võistlusmoment. Samas on
see vajalik, sest sunnib pingutama.
Tegite
rohkem koostööd?
Loomulikult on oluline koostöö, aga igalühel
tuleb ikka ka ise pingutada, sest muidu ei tuleks koostööst midagi välja. Aga
tore on see, et üksteisega väga hästi klappisime.
Kui
juhtisid õpilasesindust, oli sul tarvis ka enda ja ka kooli eest seista?
Möödunud aastal käisime Põlva Maavalitsuses
koolireformiteemalisel arutelul. Kohal olid paljud maakonna haridusvaldkonna
esindajad. Seal otsuseid vastu ei võetud, aga foorumis sai ütelda, mida me
asjadest arvame. Loomulikult rääkisime ka, aga see oli selline tore ja
sõbralik. Tuliseks ei läinud.
Aeg-ajalt oli ikka tarvis kasvõigi meedia
kaudu teada anda, mis meil hästi on. Ja kui on midagi rõhutada, siis seda tuleb
teha. Väikseid asju tuleb tähele panna - see on kõige efektiivsem.
Milline
võiks tulevikus Põlvamaa haridusmaastik välja näha?
Küllap ta läheb selles suunas, nagu ta on
pandud minema. Algharidus jääb ikkagi kodulähedaseks kuid võib aga juhtuda, et
paljudel õpilastel tuleb gümnaasiumi kaugemale minna. Ma arvan, et Räpinast ei
kao gümnaasium. Teiste koolide kohta ei oska öelda. Paremaks ei pruugi minna,
sest tuleb kaugemal koolis käia… Igal asjal on plussid ja miinused. Võibolla
muutused mõjutavad hariduse kvaliteeti. Kodulähedus maksab väga palju. Arvan,
et lähe viletsamaks ega ka palju paremaks. Minu silmis ei ole midagi väga hullu
lahti.
Oled
ise ka minemas kaugemale. Kui kaua mõtled olla ära?
Küsimus on selles, et kui kauge on kauge.
Tartu ei ole minu jaoks kauge. Eesti piires ei ole ükski koht kauge. Kodunt
lahkumine on suur muutus. Erilist rolli mängib kohanemisvõime. Kui uute oludega
harjumine õnnestub, siis ei ole vigagi tööd leida ja õppida. Loomulikult ei
tohi unustada kodu. Inimene jääb elu lõpuni seotuks oma koduga.
Esialgu mõtlesin minna Tartu Ülikooli, aga
see ei ole sugugi kindel. Varsti tuleb sisseastumise avaldusi esitada… Päris
täpselt veel plaanid paigas pole.
Kui
me vaatleme inimest skaalal humanitaar-reaal, kuhu poole sina kandud?
Mina olen selle poolt, et haridus oleks
omandatud võimalikult mitmekesiselt. Millegipärast on nii, et minuealised
arvavad, et humanitaarained on lihtsamad ja "pehmemad" ning sealt
oleks justkui kergem läbi saada. Tegelikult mina ei usu, et on kergem. Tööd
tuleb nii ehk nii teha. Enda jaoks pean perspektiivikamaks reaalaineid õppida.
Minu silmis on selles suuremad võimalused.
Humanitaaraineid ei tohi ka unustada. Keeled
ja matemaatika… Kooslus on oluline. Kindlasti ei tule piirata end ainult pehme
filoloogiaga ega teises otsas oleva range matemaatikaga. Seda ei tohi võtta
mustvalgelt. Tänapäeva ametid nõuavad mitmekesiseid oskusi. Tuleks õppida nii
seda kui teist ja panna see koos toimima.
Sa
oled kätt proovinud ka ajakirjanduses, kas selle eriala õppimise mõtet pole
pähe tulnud?
Põhikooli lõpus oli mul väga kindel mõte,
minna ajakirjandust õppima, kuid miski, äkki kogemused näitas mulle, et ma ei
tahaks seda siiski õppida. Pigem soovin olla kirjutav spetsialist, ei tahaks
öelda poliitik, aga midagi sellist. Poliitiku jaoks peaks olema ikka väga-väga
tark inimene, poliitikasse ei ole mõtet uisapäisa tormata. Peab olema midagi
öelda ja tunne, et suudad midagi ka teha, siis ma ei välistaks seda. Iial ei
tohi öelda iial. Selleks peab õppima ja kogemusi korjama.
Õpilasesinduses olles olid muljed
omavalitsusega ja ka maavalitusesga koostööd tehes väga positiivsed. Meie
meeskond oli väga tore. Koostöö oli pigem õpilaselu tasandil, selliseid
"karme" teemasid ei tulnud jutuks. Sain palju mõtteid edasi
arendamiseks, kogemusi ka.
Kui ajakirjanduse juurde tagasi tulla, siis
ajalehele lugusid kirjutades nautisin teksti loomist ka siis kui mulle mõnikord
öeldi, et "tee midagi", kuigi oli natuke raske. Kui mu sisemusest
tuli midagi, kukkusid artiklidki palju paremini välja.
Kas
"Eesti asi" liigub sinu arust õiges suunas?
Nii ja naa. Kõik sõltub inimestest. Kas
otsusesid tehakse ainult endast lähtuvalt või arvestatakse kogukonna huvidega.
Kindlasti on palju häid inimesi, kes teevad õigeid otsuseid, kuid üks vale samm
võib hea mõtte nullida. Ma olen üsna optimistlik ja arvan, et halvemuse suunas
ei saa asi minna. Pigem ikka paremaks.
On
vana tõde, et abiturienti on peetud esiteks kõige targemaks inimeseks, teiseks
on arvatud, et tal on tarve ja sund midagi muuta. Mida sina muudaksid?
Ma tahaksin, et inimesed annaks üksteisele
natuke rohkem mõttevabadust. Et neil ei oleks eelarvamusi. Soovin, et inimesed
ei peaks võimatuks asju, mis ei ole võimatud. Inimesed võiksid olla avatumad
uutele ideedele ega kardaks olla vahel natuke pöörased. Ka minu tuttavate
hulgas on rohkelt isikuid, kes katsuvad hoogu pidurada. Kui tulebki hull mõte
pähe, siis nad küsivad, et kuidas ikka nii saab… Usun, et tegelikult ikka saab.
Inimesed võiksid uskuda, et kui tundub et ei saa, saab kuidagi ikka! Alati
leiab võimaluse.
Mina olen tulihingeline
stereotüüpide-vastane inimene. Tuleb jääda iseendaks ja teha, mis meeldib ja
küll teised seda ka austavad.
Maarja-Liisa
Rämson lõpetab sel aastal gümnaasiumi kuldmedaliga.
Usutles ja pildistas kultuuri- ja
haridustoimetaja
Indrek Sarapuu
Koit, 22.06. 2013
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar